
توربوشارژر یک سامانه کمکی است که به موتور خودرو متصل می شود. این سامانه با فشرده کردن هوای ورودی باعث افزایش حجم هوای دریافتی موتور خودرو می گردد، یعنی به سبب حضور این قطعه موتور در حجمی کمتر می تواند همزمان با مصرف سوخت کمتر، قدرت بیشتری داشته باشد.
تاریخچه استفاده از توربوشارژ
فرق موتور توربو و تنفس طبیعی
نام قطعات سامانه توربوشارژ
نحوه همکاری اجزای توربوشارژ با یکدیگر
حساسیت های موتور توربوشارژ
چگونه می شود از موتور توربوشارژ محافظت کرد؟
بهترین اکتان برای موتورهای توربو
تاریخچه استفاده از توربوشارژ
آلفرد بوچی مهندس سوییسی در سال 1900 اولین سامانه توربوشارژر را اختراع کرد. گوتلیب دایملر نیز کسی بود که نخستین نمونه های مجهز به فناوری توربوشارژر را به کار گرفت. در سال 1920 میلادی اولین استفاده از این سامانه در موتورهای 12 سیلندر خورجینی هواپیماها به وقوع پیوست. گفتنی است شورولت کورویر مونزا و الدزموبیل جت فایر در سال 1960 میلادی نخستین خودروهای سواری بودند که از این سامانه استفاده کردند.
فرق موتور توربو و تنفس طبیعی
در موتورهای تنفس طبیعی ورود هوا بر اساس فشار اتمسفر انجام می شود. زمان کورس ورودی، پیستون پایین آمده و باعث ایجاد خلاء می گردد که باعث تسهیل ورود هوای اتمسفر از طریق دریچه ورودی به داخل محفظه احتراق می شود. دریچه پس از ورود هوا به سیلندر بسته می شود و پیستون بالا می رود، مخلوط هوا و سوخت فشرده شده و انفجار احتراق بعدی پیستون را حرکت می دهد؛ در ادامه کار مکانیکی تولید می شود. فرق موتور توربو و تنفس طبیعی در نحوه ورودی هوای این دو موتور است، چرا که در موتور توربوشارژر هوا به شکل فشرده شده وارد می شود یعنی مقدار هوای بیشتری دریافت می کند.
نام قطعات سامانه توربوشارژ
توربین، کمپرسور، اینترکولر، شفت میانی، شیرهای تخلیه و کنترل فشار، بلو آف، هوزینگ از جمله قطعات سامانه توربوشارژر هستند که با همکاری یکدیگر فرآیند احتراق را پیش می برند.
نحوه همکاری اجزای توربوشارژ با یکدیگر
کمپرسور به ورودی های هوای موتور متصل است و توربین به بخش خروجی موتور در اگزوز. به واسطه جریان هوای خروجی اگزوز، پروانه های توربین می چرخند و این گردش باعث حرکت کمپرسور می شود. همچنین گردش کمپرسور باعث افزایش هوای پمپاژ شده به درون موتور می گردد. در نتیجه مخلوط شدن هوای بیشتر با سوخت بیشتر، کارایی موتور افزایش می یابد.
حساسیت های موتور توربوشارژ
موتور توربوشارژر به سبب اینکه هوای بیشتری دریافت می کند، نسبت به کیفیت بنزین حساس تر است. استفاده از بنزین بی کیفیت باعث وقوع احتراق ناقص و ناک زدن می شود که به واسطه صدای انفجار بنزین برای راننده قابل لمس می شود. حتی برخی این صدا را به صدای “قاشق چنگال” نیز تعبیر می کنند. در گذر زمان این موضوع سبب خسارت دیدن موتور خودرو می گردد، بعلاوه اینکه قدرت موتور و شتاب خودرو کم شده و مصرف سوخت زیاد می شود.
چگونه می شود از موتور توربوشارژ محافظت کرد؟
مهم ترین رکن حفاظت از موتور خودرو، مصرف بنزین با کیفیتی است که مناسب آن خودرو باشد. باید بدانید بنزین یورو 5 به عنوان بهترین بنزین برای موتورهای توربوشارژر توصیه می شود. باتوجه به اینکه بنزینی که در حال حاضر در جایگاه های سوختی ارائه می شود، یورو 5 نیست و کیفیت بسیار پایینی دارد بهترین کار استفاده از مکمل بنزین است. اگر در هر باک بنزین و یا حداکثر یک باک درمیون از مکمل بنزین سوپر اکتان بوستر مدپا استفاده کنید، این محصول که به عنوان بهترین اکتان برای موتورهای توربو شناخته می شود کیفیت بنزین خودروی شما را به سطح یورو 5 می رساند و از موتور خودروی شما محافظت می کند.
بهترین اکتان برای موتورهای توربو
شما می توانید از مکمل بنزین سوپر اکتان بوستر مدپا استفاده کنید، این محصول که به عنوان بهترین اکتان برای موتورهای توربو شناخته می شود کیفیت بنزین خودروی شما را به سطح یورو 5 می رساند، عدد اکتان بنزین را افزایش می دهد، فشار بخار را کاهش می دهد و مانع از رسوب ناخالصی ها در مسیر سوخت رسانی می شود. این محصول با تنظیم نقطه اشتعال فرآیند احتراق را بهبود می بخشد، در نتیجه از خام سوزی و دیر سوزی بنزین جلوگیری کرده، مصرف سوخت را کاهش، شتاب خودرو و قدرت موتور را به شکل چشمگیری افزایش می دهد.