
در بیشتر خودروهایی که از سال 2000 به بعد تولید شدهاند، کیفیت سوخت اهمیت زیادی داشته و موتور این خودروها نسبت به سوخت مصرفی حساسیت بالایی دارند. یکی از شاخصههای مهم بنزین عدد اکتان آن است که نباید از حد استاندارد پایینتر باشد. هرچه اکتان بنزین بیشتر باشد، فرایند احتراق به شکل مناسبتری انجام میگیرد.
اکتان چیست؟
عدد اکتان چیست؟
دلایل ناک موتور
روش های نشان دادن عدد اکتان کدامند؟
پترونون – پترونانون
مکمل های سوخت نانو مدپاتکس
اکتان چیست؟
هر چقدر که عدد اکتان یا ON، بیشتر باشد، سوخت تحمل بیشتری در برابر گرما و فشار موجود در موتور دارد به این سبب پیش از جرقه شمع مشتعل نمی گردد. زمانی که در موتورهای بنزینی از سوختی با عدد اکتان بالا استفاده می شود، عملکرد و کارایی افزایش و انتشار گازهای گلخانه ای کاهش می یابند.
عدد اکتان چیست؟
عدد اکتان بنزین عبارت است از درصد ایزواکتان در نرمال هپتان که دارای خاصیت ضد کوبشی مانند نمونه بنزین مورد آزمایش باشد. بنزین با اکتان بالا کاملتر از بنزین معمولی میسوزد. چرخه سوخت در موتور فشرده تر شده احتمال ناک زدن کاهش می یابد. ارزیابی این شاخص در محیط آزمایشگاهی و توسط دستگاه های خاص صورت می گیرد. این عدد بر تعدادی از پارامترهای عملکرد موتور مانند:احتراق، پایداری، قابلیت رانندگی، دود سفید، صدا و انتشار CO و HC تأثیر میگذارد.
دلایل ناک موتور
اکتان پایین بنزین، رسوب گرفتن محفظه احتراق، تخریب یا کیفیت پایین شمع و کیفیت پایین روغن موتور می توانند از دلایل ناک موتور خودرو باشند.
1.زمانی است که سوخت در سیلندرها غیر یکنواخت میسوزد ناک رخ می دهد. هنگامی که سیلندرها تعادل مناسبی از هوا و سوخت دارند، فرایند احتراق مرحله به مرحله رخ می دهد. هر مرحله، پس از سوختن شوک کوچکی ایجاد کرده ، سوخت مرحله بعدی را مشتعل میکند و چرخه ادامه می یابد.
2.اگر منشا ضربه ناک رسوب گرفتگی اتاق احتراق باشد، یعنی لایه هایی از کربن و دود یا زائده های فلزی، در گوشه و کنار اتاق احتراق جمع شده اند. این ناخالصی ها در دمای کارکرد موتور ذوب شده و باعث افزایش دما در محفظه احتراق موتور می شوند.
3. بعلاوه اگر از شمع بی کیفیت یا ناسالم استفاده شود، جرقه کافی و به موقع در مرحله تراکم زده نشده و باعث خطای ناک می شود.
روش های نشان دادن عدد اکتان کدامند؟
RON
مخفف عبارت «Research Octane Number» یا عدد تحقیقاتی اکتان، یکی از دو روش مرسوم برای نمایش عدد اکتان سوخت می باشد.
کمینه RON برای سوخت معمولی = ۹۱
RON برای سوخت مرغوب = ۹۵ ( حداکثر مقدار آن = ۹۸ )
MON
(Motor Octane number) یا عدد اکتان موتور، نمایانگر میل سوخت به اشتعال در فشار کاری کم است.
حداقل MON برای سوخت معمولی = ۸۱
MON سوخت مرغوب = ۸۵
حداکثر مقدارMON = ۸۶
بهترین مکمل اکتان بنزین کدام است ؟
محلول های سری جدید نانو با افزایش چشمگیر عدد اکتان و حذف ناخالصی های بنزین باعث کاهش ناک ، لرزش و صدای موتور، کاهش مصرف بنزین و افزایش قدرت و شتاب موتور می شوند. تمیز کنندگی کامل مسیر سوخت رسانی از باک تا انژکتور و ایجاد لایه محافظ بسیار قدرتمند در کل مسیر سوخت دیگر موارد مثبت استفاده از مکمل های سری جدید نانو هستند.
مکمل های تولید شده توسط فناوری نانو، به علت اینکه قدرت روان کنندگی و تمیز کنندگی بالایی دارند پس از ترکیب با بنزین باعث روان تر شدن حرکت پیستون داخل سیلندر می شوند. این محصولات با جلوگیری از رسوب ناخالصی های بنزین در محفظه احتراق نقش مهمی در افزایش طول عمر موتور دارند.
پترونون – پترونانون
پترونون، پترونانو و … عبارات اطلاق شده به ماده پایه برخی از مکمل های سوخت، مانند مکمل مدپاتکس می باشد. نام این ماده در اصل پترونانون است. مدپاتکس با تولید Petronano که ماده ای کاملا انحصاری است، سهم به سزایی در افزایش کیفیت بنزین داشت. درواقع گروه مدپا با مهندسی معکوس و بهره گیری از افراد متخصص موفق به پیدا کردن ترکیبات فرمول مدنظر گردید. مدپا با ترکیب کردن پترونانون ، مواد نانوتکنولوژی (تولیدایران) و حلال های دیگری همچون آروماتیک ها یا اولفین ها توانست قدرت احتراق راافزایش دهد و کیفیت بنزین را کنترل کند.
مکمل های سوخت نانو مدپاتکس
کیفیت پایین بنزین می تواند هزینه های زیادی برای موتورخودرو رقم بزند. مکمل های بنزین سری جدید نانو گروه مدپا علاوه بر کاهش تاثیر کیفیت بد بنزین بر موتور، راندمان موتور خودرو را نیز افزایش می دهند. این مکمل ها که با استاندارد جهانی مخصوص انواع موتورهای توربو، GDI و تقویت شده تولید و توزیع شده اند، هزینه تعمیرات خودرو را کاهش می دهند.